FB: persberichtFB,
Persbericht
Belastingdienst onbereikbaar

De bereikbaarheid van de Belastingdienst is al jaren een groot probleem. Omdat
e-mail niet ingezet mag worden als correspondentiemiddel, is een belastingplichtige gedwongen om voor vragen de telefoon te pakken of een brief te verzenden. Voor de telefonische vragenbeantwoording voor ondernemers is de ‘BelastingTelefoon voor ondernemers’ in het leven geroepen. Dit nummer (0800 – 0443) is iedere werkdag geopend van 8.00 – 20.00 uur, met uitzondering van de vrijdag (tot 17.00 uur).

De Nederlandse Federatie van Belastingadviseurs (NFB) constateert bij haar leden al lange tijd groot ongenoegen over de telefonische bereikbaarheid van de Belastingdienst. In het reguliere overleg dat de NFB met de Belastingdienst heeft, is dit onderwerp regelmatig op de agenda geplaatst. De reactie van de Belastingdienst was steeds dat er inderdaad problemen waren, maar dat daar aan gewerkt werd en het probleem daarmee snel ten einde zou komen. Dit zijn mooie woorden, maar in de praktijk blijken er steeds geen daden te zijn. Sterker: zowel de leden van de NFB als hun cliënten (het Midden- en Kleinbedrijf) ervaren in de afgelopen maanden juist een verslechtering van de bereikbaarheid.

Om het gevoel van verslechtering meetbaar te maken, heeft de NFB het initiatief genomen om te peilen hoe goed of slecht de Belastingdienst bereikbaar is. Daartoe is een week lang élk uur, van 8.30 uur tot 17.30 uur, gebeld naar de BelastingTelefoon voor ondernemers, met een vraag over een investeringsaftrekpost. Deze peiling vond plaats in de week van 8 t/m 12 november. In dit onderzoek is allereerst gepeild hoe vaak de verbinding werd verbroken. Als er wél werd doorverbonden, werd gemeten hoe lang de wachttijd was.

De resultaten van dit onderzoek zijn schokkend. De elektronische telefoniste gaf in 54% van de gevallen aan dat iedereen van de Belastingdienst in gesprek was en het contact daarom beëindigd werd. In de gevallen dat er wél werd doorverbonden, werd een wachttijd doorgegeven. Volgens dezelfde elektronische dame wisselde die tussen 1-3 minuten en 5-7 minuten. De weergegeven wachttijden lagen gemiddeld op 3-5 minuten. Ook hier bleek de praktijk weerbarstiger. De keren dat er geduldig gewacht werd tot de telefoon werd opgenomen, bleek de werkelijke tijd steeds hoger te liggen dan de weergegeven tijd. Het summum lag bij een wachttijd van drie kwartier (waarna we de verbinding zelf maar verbroken hebben).

De NFB is van mening dat deze ‘prestaties’ van de Belastingdienst ver beneden de maat zijn. Van ondernemers wordt geëist dat ze stipt hun aangiftes indienen. Indien dat door wat voor reden dan ook niet lukt, is de Belastingdienst er als de kippen bij om boetes uit te delen. Andersom mag dan verwacht worden dat er een goede service en bereikbaarheid is, waardoor het ondernemers ook mogelijk wordt gemaakt om tijdig en correct hun aangiftes te doen.
Met deze meting is er helderheid ontstaan over de (on)bereikbaarheid van de Belastingdienst. De komende maanden zal de NFB regelmatig toetsen of er verbetering in de situatie optreedt. Half december volgt een tweede meting.

__________________________________________________________________

Voor nadere informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met de woordvoerder van de NFB:

Dhr. Emiel Bunck FB: 020 - 547 08 71
06 - 113 179 87

De Nederlandse Federatie van Belastingadviseurs (NFB) is een privaatrechtelijke beroepsorganisatie voor en van belastingadviseurs. De organisatie kent 3000 leden. De leden mogen naar buiten treden met de vermelding FB achter hun naam. Deze twee letters zijn een kwaliteitsaanduiding voor ‘meesters’ in belastingzaken.

De NFB ondersteunt haar leden door op diverse gebieden diensten aan te bieden en treedt op als belangenbehartiger richting de nationale en Europese overheden. Hoofdtaak is de kwaliteit van de FB te beschermen en te bevorderen. Dit gebeurt door middel van de eigen opleiding (Federatie BelastingAcademie) en het verzorgen van permanente educatie. Een onafhankelijk tuchtrecht garandeert de klanten van de FB een kwaliteitsvol advies. Gezamenlijk bedienen de aangesloten kantoren en leden naar schatting 100.000 bedrijven, vooral in het MKB-segment, en behartigt men de belangen van 80.000 particulieren.

Deze rubriek wordt verzorgd in samenwerking met Fiscanet